„Milyen eszközökkel segíti a kormány az elektromos autók elterjedését?” címmel Nyitrai Zsolt tett fel kérdést hétfőn az Országgyűlésben a nemzetgazdasági miniszterhez.
Eger és térsége országgyűlési képviselője kifejtette: a közelmúltban közlekedéstörténeti pillanatot élhettek át választókerületében, Egerben, amikor átadták a város első elektromosautó-töltő pontját. „Tettük mindezt azért, mert hiszünk abban, hogy a zöld rendszámos autóké a jövő, közösen kell dolgoznunk azon, hogy a közlekedő autók minél kevesebb káros anyagot bocsássanak ki. Eger városa ezt a lépést saját erőből, városi forrásból valósította meg” – fogalmazott.
Nyitrai Zsolt az országos helyzetképről elmondta, hogy jelenleg mintegy 1300 elektromos autó fut Magyarország útjain. Az ambiciózus tervek szerint 2020-ra pedig 3 ezer töltőpont kialakítását reméljük Magyarországon, és mintegy 30 ezer zöld rendszámos autóval lehet számolni. El kell érni, hogy hosszú utazási távon is lehessen használni az elektromos autót hazánkban, ezért személy szerint rendkívül fontosnak tartja az ösztönzést, nevezetesen például az ingyenes parkolást is biztosító zöld rendszámot ezeknek a gépjárműveknek– fejtette ki véleményét a miniszteri biztos.
Nyitrai Zsolt végül feltette kérdését, miszerint milyen eszközökkel segíti Magyarország kormánya az elektromos, zöld rendszámos autók elterjedését azért, hogy egy tisztább és csendesebb környezetben élhessünk.
A miniszter távollétében a kérdésre Lepsényi István, a nemzetgazdasági minisztériumi államtitkára válaszolt, aki kifejtette: a Jedlik Ányos-tervben megfogalmazottak szerint a kormányzat célkitűzése a piac ösztönzése, a megfelelő infrastruktúra biztosítása és a jogszabályok kialakítása.
Mint hangsúlyozta, az elektromos gépjárművek elterjesztéséhez nem olyan régen hirdettek meg egy pályázatot, amelynek keretében megvásárolt új elektromos kocsinként másfél millió forint támogatást biztosítanak a vevőknek.
Az ez évben és jövő évben rendelkezésre álló keretösszegből számításaink szerint több mint 3 ezer elektromos autó vásárolható meg, tehát érezhetően nőni fog az elektromos járművek száma. Az is nagyon fontos – folytatta –, hogy az elektromosgépjármű-flották további fejlesztését, az állami tulajdonban lévő flották bővítését határozták el, és évente mintegy 50, tisztán elektromos autó beszerzésére, illetve cseréjére kerül sor.
Lepsényi István szerint nagyon fontos a közösségi közlekedés fejlesztése. A tárca támogatása révén Budapesten 20 darab magyar gyártású elektromos autóbusz üzemel a BKV járműállományában, ugyanakkor a nemzeti autóbusz-gyártási stratégia hangsúlyos elemeként szerepeltetik az elektromos buszok gyártását és azok felhasználását a városi közösségi közlekedési fejlesztésben, remélhetőleg Egerben is.
Az államtitkár válaszában szólt arról is, hogy az elektromos töltőhálózat fejlesztése érdekében szintén pályázatot írtak ki a 15 ezernél nagyobb lakosságszámú települések részére. Jelen pillanatban 1 milliárd 250 ezer forint áll rendelkezésre, és ebből 500 töltőt lehet telepíteni. Ez ezer töltési pontot jelent, és jelenleg már 44 önkormányzat nyújtotta be a pályázatát. Hozzátette: a már elfogadott jogszabályi kedvezményeken túl jelenleg folyik egy olyan átfogó jogszabályi javaslatcsomag kidolgozása, amely többek között az elektromos töltők telepítésének segítését és engedélyezésének a gyorsítását is biztosítja.